Żywotność sprzęgła pozostawia wiele do życzenia. W największym stopniu trwałość tego bądź co bądź kosztownego podzespołu zależy od mocy jednostki napędowej i umiejętności użytkownika, który znajduje się za kierownicą pojazdu. Sprawne posługiwanie się pedałem sprzęgła może wydłużyć czas jego prawidłowego działania nawet o połowę przewidzianego okresu.
Przede wszystkim, aby zadbać o sprzęgło w swoim samochodzie, należy mieć na uwadze obroty jednostki napędowej, które trzeba po prostu mieć cały czas pod kontrolą.
Ruszaj, możliwie przy każdej okazji, z jak najniższych obrotów silnika. Unikaj gwałtownego puszczania pedału sprzęgła, ruszania z piskiem opon, pełzania w mieście na półsprzęgle. Wszystko to powoduje szybsze, nawet o połowę, zużycie tarczy ciernej – sugeruje ekspert z centrumsprzegla.com, Andrzej Tokarz.
Często popełnianym przez kierowców błędem jest jazda na półsprzęgle i stałe trzymanie nogi na pedale sprzęgła – niektórzy traktują go jako podnóżek. To bardzo zły nawyk, gdyż nawet najmniejszy nacisk na pedał sprzęgła może wywołać efekt ślizgania się tego podzespołu. Może to także doprowadzić do szybszego zużycia się mechanizmu wysprzęglika centralnego.
Nic tak nie niszczy sprzęgła jak jego notoryczne nadużywanie. Chodzi głównie o momenty, kiedy stoimy samochodem w miejscu. Zamiast stać z włączonym biegiem i trzymać cały czas wciśnięty pedał sprzęgła, lepiej jest wyrzucić bieg jałowy i dać sprzęgłu odpocząć. Takie rozwiązanie pozwala oszczędzić praktycznie wszystkie elementy sprzęgła, począwszy od tarczy i docisku, a skończywszy na łożysku i pompie sprzęgłowej.
Efekty takich zachowań będą widoczne przede wszystkim w samochodach eksploatowanych w mieście. Żywotność sprzęgła może zostać wydłużona dzięki temu nawet o 1/3.
Jeśli jeździcie samochodem z napędem na cztery koła, to dodatkowo obciążacie układ przełożenia napędu. Warto w takiej sytuacji skorzystać z funkcji rozłączenia osi. Pozwoli to zmniejszyć obciążenia na sprzęgle nawet o 30 proc.
Samochody wyposażone w jednostkę napędową wysokoprężną wymagają zdecydowanie większej uwagi przy posługiwaniu się sprzęgłem. Wszystko przez specyfikę silnika diesla w nowych samochodach. Wysoki moment napędowy dostępny już przy niskich prędkościach obrotowych powoduje szczególnie szybkie zużycie tarczy ciernej.
Tagi: elementy sprzęgła, obciążenia na sprzęgle, pedał sprzęgła, Żywotność sprzęgła
Noga na pedale…jakbym widział moja żona która tak katuje sprzęgło, no ale nie wytłumaczysz 🙂
Moja ostatnio wyjeżdżała pod, w jej obronie powiem, dość stromą górkę. Nie do końca chyba zrozumiała ideę delikatnego puszczenia sprzęgła i dodania gazu. Dymy wokół samochodu, strach, panika, śmiech :D.
Wszystkie te nauki, które mają wydłużyć okres użytkowania sprzęgła o 1/3 poszły w las :).
Cenne informacje, które postaram się wcielić w życie, bo niestety z tego co widzę to moje sprzęgło nie ma ze mną lekko;)
Warto jeszcze wspomnieć o technice pięty i palców podczas redukowania 🙂