Koła dwumasowe to jeden z najbardziej przydatnych elementów każdego pojazdu – zwłaszcza tych, które działają na silniku diesla – a jednocześnie ten, za który należy sporo zapłacić. Prawidłowo działające zabezpieczają skrzynię biegów przed nadmierną eksploatacją i uszkodzeniem i poprawiają komfort jazdy. Dlaczego mimo wieloletniej praktyki jej instalacji w dalszym ciągu ulega awariom? I jakie są koszty jej naprawy? O tym będziemy pisać w poniższym artykule.
Spora większość kierowców posiada w swoich samochodach niesztywne koło zamachowe, a właśnie koło dwumasowe. Według statystyk auta z „dwumasówką” stanowią na polskich drogach około 75% wszystkich poruszających się po nich samochodów. Mimo, że na początku koło dwumasowe służyć miało jedynie „poskromieniu” silników wysokoprężnych, to dziś coraz chętniej montuje się je również w benzyniakach.
Kiedy to w latach 80 wprowadzono do aut pierwsze koła dwumasowe, nikt nie narzekała na ich awaryjność. Bo w gruncie rzeczy, nie było na co. Problem pojawił się dopiero kilka lat temu, kiedy koło dwumasowe zaczęto produkować na masową skalę oraz montować je również w autach z bardzo wysoką mocą.
Współcześnie koło dwumasowe wytrzymuje przebieg około 150-200 tysięcy kilometrów. Jego awaria oznacza nie tylko wymianę samej „dwumasy”, ale również sprzęgła, co dodatkowo zwiększa koszty naprawy. Wymiana sprzęgła jest pewnego rodzaju obowiązkiem każdego kierowcy – przy uszkodzeniu „dwumasy” – gdyż brak działań w tym zakresie może podbić koszty naprawy kilkukrotnie. Możliwe jest nawet, że koło dwumasowe szybko ulegnie ponownej awarii, a jak wiadomo koszt nowego nie jest mały – około 2 300 zł.
Za komplet plus robociznę przyjdzie nam zatem zapłacić około 4 000 do 5 000 zł.
Pierwszą główną przyczyną awarii nie jest „gwałtowny” styl jazdy kierowców – o czym często się wspomina – ale słaba jakość samego elementu. Natomiast za kolejną wskazuje się konstrukcje, które charakteryzują się coraz większym momentem obrotowym. Nowoczesne samochody budowane są z lżejszych komponentów, co nie pozwala na odpowiednie tłumienie drgań. „Dwumasa”, jak widać – jeśli ma być dalej montowana w samochodach – powinna przejść gwałtowną metamorfozę. W innym przypadku problem będzie się powtarzał, a wraz z postępem technologicznym nawet pogłębiał.
Zanim podejmiesz się wymiany „dwumasy” skontaktuj się ze swoim mechanikiem. To on pozwoli Ci ustalić Ci dziwny stukot i problemy ze zmianą biegów, to rzeczywiście wina koła. Kiedy już zajdzie konieczność wymiany, sprawdź polecane koła dwumasowe według producenta auta. Dopasowanie na własną rękę będzie możliwe po poznaniu numer VIN-u.
Tagi: koło dwumasowe, koło zamachowe
Wiadomo, zawsze trzeba skonsultować takie rzeczy z mechanikiem. Nie ma co samemu na siłę szukać rozwiązania.
Zawsze zastanawiało mnie dlaczego co jakiś czas te koło się psuje. Teraz, wszystko się wyjaśniło. Dzięki za post!
Warto jednak również samemu się zapoznać z tematem, mechanik jeśli zorientuje się że nie mamy o czymś zielonego pojęcia to słono skasuje za naszą niewiedzę 🙂
Wiele można przeczytać w internecie, jednak fachową opinię w przypadku awarii może wydać tylko mechanik. Niestety każdy produkt motoryzacyjny ma swoje wady i zalety.