Centrum-Sprzegla.pl – sprzęgła samochodowe

Koło dwumasowe – dlaczego tak się psuje i ile kosztuje jego naprawa?

Koła dwumasowe to jeden z najbardziej przydatnych elementów każdego pojazdu – zwłaszcza tych, które działają na silniku diesla – a jednocześnie ten, za który należy sporo zapłacić. Prawidłowo działające zabezpieczają skrzynię biegów przed nadmierną eksploatacją i uszkodzeniem i poprawiają komfort jazdy. Dlaczego mimo wieloletniej praktyki jej instalacji w dalszym ciągu ulega awariom? I jakie są koszty jej naprawy? O tym będziemy pisać w poniższym artykule.

Koło dwumasowe – co powinieneś o nim wiedzieć?

Spora większość kierowców posiada w swoich samochodach niesztywne koło zamachowe, a właśnie koło dwumasowe. Według statystyk auta z „dwumasówką” stanowią na polskich drogach około 75% wszystkich poruszających się po nich samochodów. Mimo, że na początku koło dwumasowe służyć miało jedynie „poskromieniu” silników wysokoprężnych, to dziś coraz chętniej montuje się je również w benzyniakach.

Kiedy to w latach 80 wprowadzono do aut pierwsze koła dwumasowe, nikt nie narzekała na ich awaryjność. Bo w gruncie rzeczy, nie było na co. Problem pojawił się dopiero kilka lat temu, kiedy koło dwumasowe zaczęto produkować na masową skalę oraz montować je również w autach z bardzo wysoką mocą.

Współcześnie koło dwumasowe wytrzymuje przebieg około 150-200 tysięcy kilometrów. Jego awaria oznacza nie tylko wymianę samej „dwumasy”, ale również sprzęgła, co dodatkowo zwiększa koszty naprawy. Wymiana sprzęgła jest pewnego rodzaju obowiązkiem każdego kierowcy – przy uszkodzeniu „dwumasy” – gdyż brak działań w tym zakresie może podbić koszty naprawy kilkukrotnie. Możliwe jest nawet, że koło dwumasowe szybko ulegnie ponownej awarii, a jak wiadomo koszt nowego nie jest mały – około 2 300 zł.

Za komplet plus robociznę przyjdzie nam zatem zapłacić około 4 000 do 5 000 zł.

Powody awarii „dwumasy”

Pierwszą główną przyczyną awarii nie jest „gwałtowny” styl jazdy kierowców – o czym często się wspomina – ale słaba jakość samego elementu. Natomiast za kolejną wskazuje się konstrukcje, które charakteryzują się coraz większym momentem obrotowym. Nowoczesne samochody budowane są z lżejszych komponentów, co nie pozwala na odpowiednie tłumienie drgań. „Dwumasa”, jak widać – jeśli ma być dalej montowana w samochodach – powinna przejść gwałtowną metamorfozę. W innym przypadku problem będzie się powtarzał, a wraz z postępem technologicznym nawet pogłębiał.

Zanim podejmiesz się wymiany „dwumasy” skontaktuj się ze swoim mechanikiem. To on pozwoli Ci ustalić Ci dziwny stukot i problemy ze zmianą biegów, to rzeczywiście wina koła. Kiedy już zajdzie konieczność wymiany, sprawdź polecane koła dwumasowe według producenta auta. Dopasowanie na własną rękę będzie możliwe po poznaniu numer VIN-u.

Exit mobile version