Centrum-Sprzegla.pl – sprzęgła samochodowe

Objawy zużycia koła dwumasowego

Kiedyś koło zamachowe było nieskomplikowanym urządzeniem, o prostej budowie i zasadzie działania. Z biegiem lat jednak coraz wyższe momenty obrotowe silnika spowodowały, że powstały dwumasowe koła zamachowe.

Obecnie montowane są one w niemalże co czwartym samochodzie. Jeszcze niedawno wydawało by się, że dwumasy zarezerwowane są tylko dla mocnych diesli, ale dziś stosowany jest w większości aut. Oczywiście poprzez swoją bardziej skomplikowaną konstrukcję narażone są na częstsze usterki, które wynikają przede wszystkim z winy kierowców. Nie da się jednak uniknąć zużycia tej części, a warto wypatrywać typowych objawów.

Jednym z sygnałów są hałasy, stukania pochodzące z silnika podczas dodawania i ujmowania gazu. Innymi niepokojącymi sygnałami mogą być drgania wydobywające się silnika, wtedy kiedy włączony jest bieg jałowy. Drgania te chwilami mogą przenoszone być nawet na karoserię, odczuwalne będzie wtedy drżenie nadwozia. Także nierówna, przerywana praca silnika, a także szarpanie samochodu podczas ruszania mogą świadczyć o niesprawnym kole zamachowym. Dodatkowo mogą wystąpić problemy przy zmianie biegów.

Można przeprowadzić testy, które pozwolą wykryć, czy mamy do czynienia z niesprawnym kołem dwumasowym. Jadąc na piątym biegu należy zejść do 1000 obr./minutę i maksymalnie wcisnąć pedał gazu. Normalnie silnik powinien płynnie i bezproblemowo przyspieszać, natomiast przy awarii wibracje, szarpnięcia. Można także spróbować na trzecim biegu. Wtedy na 3000 obr./minutę wymusić szarpnięcie na sprzęgle kilkukrotnie kopiąc w pedał gazu. Przy niesprawnym kole pojawią się wibracje i słyszalne hałasy.

Jeśli pojawią się takie symptomy, jak najszybciej należy udać się do serwisu, gdzie usterka zostanie zlikwidowana. Koło dwumasowe często nadaje się do regeneracji, oczywiście jeśli części są oryginalne lub wysokiej jakości zamienniki. Brak odpowiedniej konserwacji tych części i stosowania się do zaleceń producentów może doprowadzić też do usterek innych elementów, takich jak skrzyni biegów, czy silnika. Wtedy liczyć się trzeba już z naprawdę wysokimi kosztami.

Artykuł powstał we współpracy z CentrumSprzegla.com.

Exit mobile version