Skrzynie dwusprzęgłowe to fenomen ostatnich lat, który z powodzeniem wypiera tradycyjne skrzynie automatyczne i manualne. Stosowane są obecnie w większości samochodów dostępnych na rynku. Dzięki nim czerpiemy maksymalny komfortu z jazdy przy zachowaniu bardzo dobrych osiągów. Jednak jak wszystkie nowe technologie, również i ta wymaga zastosowania nowoczesnych rozwiązań. Mowa o olejach przekładniowych, które będą odpowiedzialne za sprawne działanie skrzyni DSG.
Wiedza o tym jak zadbać o skrzynie biegów w swoim samochodzie, która jak wiadomo musi sprostać bardzo dużym przeciążeniom, sterując samochodem przez tysiące kilometrów. O tyle w przypadku skrzyni manualnej nie odgrywa on tak bardzo dużej roli, o tyle w skrzyniach automatycznych i dwusprzęgłowych lepiej mieć świadomość jaki olej zastosować, by uniknąć kosztownej naprawy lub wymiany skrzyni.
Producenci olejów przekładniowych dokładają wszelkich starań, by móc sprostać wymaganiom coraz to nowszych i bardzo skomplikowanych skrzyni, tworząc specjalne receptury do to takich właśnie przekładni. Bardzo duża liczba skrzyń dwusprzęgłowych posiada w swoim układzie mokre sterowanie hydrauliczne, które zwiększają wymagania dla płynów smarujących. Musi on zapewnić możliwość hydraulicznego sterowania sprzęgłem oraz zmianą biegów przy ciągłym smarowaniu sprzęgła, wałków, kół zębatych, synchronizatorów oraz łożysk. Dodatkowymi wymaganiami jest zapewnienie ochrony przez rozproszenie ciepła i ochrony przed korozją. Jeżeli zastosowalibyśmy standardowy olej do przekładni tego typu, nie potrafiłyby one sprostać tym wymaganiom. Sam fakty, że mokre sprzęgło wymaga stałej kąpieli olejowej oraz właściwego przepływu i ciśnienia, wyklucza standardowy olej. Bardzo istotna jest również lepkość wybieranego oleju. Musi być ona taka, aby mogła zagwarantować płynną zmianę biegów w szerokim zakresie temperatury pracy i dużego obciążenia, Ta właściwość powinna się zachować przez okres około dwóch milionów razy zmiany biegów.
Te wymagania wymuszają ciągłe udoskonalanie olejów do skrzyń dwusprzęgłowych. Właściwości te są mierzone przez odpowiednie testy laboratoryjne jak np. test pełnobciążeniowy startu. Test ten w bardzo dobry sposób ukazuje różnice między standardowym olejem a olejem do skrzyń tego typu. Normalny olej jest w stanie wytrzymać około 2000 cykli pracy, a zwykły olej od razu tworzy drgania na układach. Kolejnym bardzo ważnym testem jest test reakcji mokrego sprzęgła podczas wielu zmiennych cykli pracy. Test ten ukazuje jak istotny dla prawidłowej szybkiej zmiany biegów skrzyni, jest odpowiedni olej przekładniowy. Różnice czasów zmiany na zwykłym oleju są mniejsze nawet o pięć razy.
Wspomniane wcześniej właściwości rozpraszania ciepła również są bardzo istotne dla przekładni dwusprzęgłowych. Temperatura pracy w takiej przekładni sięga niekiedy nawet kilkuset stopni Celsjusza. Kwasowość oleju również jest kolejnym czynnikiem, który zapewnia prawidłową prace przekładni dwusprzłegowej. Jej niska wartość pozwala zmniejszyć ryzyko tworzenia się szlamu w układzie sterowania zaworami. Te wszystkie wymagania są bardzo rygorystycznie kontrolowane przez producentów samochodów, w których używane są przekładnie dwusprzęgłowe. Co najważniejsze wymagania te ciągle rosną, a są wymuszone oczywiście jak najmniejszym zużyciem oleju. W przyszłości spodziewać się można olejów zapewniających jeszcze mniejsze zużycie przy większej możliwej płynności działania.
Tagi: jaki olej do przekładni, olej do skrzyni, olej do skrzynii dwusprzeglowych, olej przekładniowy, skrzynie dwusprzęgłowe
Super sprawa dzieki za interesujący artykuł.
jak każdy wprowadzi coś nowego to co sie później dziwić że jest w czym wybierać i trzeba nowe oleje itp