Mniej popularnymi skrzyniami, które również można dostać na rynku samochodowym są skrzynie sekwencyjne, bezstopniowe oraz kłowe. Jednak je również warto opisać, co uczynię w drugiej części mojego artykułu, do lektury którego zapraszam.
Skrzynia sekwencyjna to skrzynia półautomatyczna, w której zmiana przełożenia przebiegać może na kilka sposobów. Występuje zmiana za pomocą łopatek umiejscowionych przy kierownicy, która pozwala na ciągła kontrole bez odrywania rąk od kierownicy. Łopatki spotykane są najczęściej w samochodach sportowych także Formule1, gdzie jazda odbywa się w bardzo dynamiczny sposób przy ogromnych prędkościach, dlatego wymagana jest ciągła kontrola nad pojazdem.
Obecna jest także zmiana biegów za pomocą standardowego drążka zmiany, przy czym wybór odpowiedniego przełożenia obywa się na zasadzie ruchu drążka w tył lub przód. Rozwiązanie to jest bardzo popularne w wyścigach rajdowych lub górskich. Ten rodzaj skrzyni pozwala na zmianę przełożenia wyłącznie o jeden bieg.
Kolejnym rodzajem skrzyni biegów jest kłowa skrzynia biegów. Jest ona najprostszym rozwiązaniem przełożenia. Na budowę urządzenia składa się koło zębate z zębaki prostymi, które zazębiają się ze sobą w zależności od wybranego przez kierowcę biegu. Skrzynia ta jednak mimo prostej budowy nie jest łatwa w obsłudze, a winnemu jest brak synchronizatora. Zmiana biegów wymaga odpowiedniego wysprzęglenia przy określonych obrotach silnika, która może być dokonana tylko przez wprawnego kierowcę.
Ostatnią opisana przeze mnie skrzynią biegów, jest przekładnia bezstopniowa. Jej największa zaletą jest bardzo płynna zmiana przełożenia, która wyeliminowuje szarpnięcia przy zmianie biegów. Na budowę skrzyni składa się dwa koła stożkowe oraz oplatające je łańcuch. Zmianę biegów w skrzyni bezstopniowej uzyskuje się przez zmianę odległości między kołami stożkowymi. W jej skutek następuje zmiana promienia oparcia się łańcucha o koła.
Przekładnie te są bardzo elastyczne w swojej budowie, gdyż możliwe jest praktycznie dowolne kształtowanie przełożenia. Zmianę odległości pomiędzy kołami stożkowymi odbywa się za pomocą pompy oraz odpowiednich zaworów regulacyjnych.
Oczywiście rynku samochodów europejskich przewagę stanowią tradycyjne samochody wyposażone w ręczne skrzynie biegów. Jednak dzięki napływowi samochodów z USA, fakt ten ulega stopniowej zmianie, gdyż coraz częściej decydujemy się na zakup pojazdu z automatyczną przekładnią. Zwracając uwagę na bardzo szybki rozwój techniki, możemy się jednak spodziewać, iż przyszłości zostaną wymyślone zostaną nowe rozwiązania, które będą jeszcze wygodniejsze, ale czy lepsze? To się okaże już niedługo.
Tagi: bezstopniowa skrzynia biegów, kłowa skrzynia biegów, przekładnia bezstopniowa, przekładnia kłowa, przekładnie samochodowe, rodzaje przekładni, rodzaje skrzyni biegów, sekwencyjna skrzynia biegów, skrzynia kłowa, skrzynia sekwencyjna, skrzynie bezstopniowa
Dodaj komentarz